Nasi partnerzy

Aktualności

Emerytów i rencistów

Zarząd Sekcji

„Powtórka z historii” – cykl wycieczek po najbliższej okolicy

1. Szymbark – 14 maja wybraliśmy się do Skansenu Wsi Pogórzańskiej im. prof. Romana Reinfusa w Szymbarku na wystawę pt. „Sztab Operacji Gorlickiej 1915 roku”,zorganizowanej z okazji 100 rocznicy Bitwy Gorlickiej. Wystawa składała się z trzech scen ukazujących: naradę sztabową oficerów wojsk państw sprzymierzonych, woskowy szpital polowy oraz jeńców rosyjskich konwojowanych przez żołnierzy armii austro-węgierskiej. Po wystawie oprowadził nas dyrektor Skansenu. W czasy I wojny światowej przeniosła nas interesująca prezentacja multimedialna pt. „W roku 1915 pod Gorlicami”, którą obejrzeliśmy w Kasztelu – Ośrodku konferencyjno – wystawienniczym w Szymbarku.                                                     1 2 3 4
  2. Łużna – 11 czerwca pojechaliśmy do Łużnej na Wzgórze Pustki. Jest tam największy cmentarz z okresu I wojny światowej w Galicji Zachodniej. Zwiedziliśmy 2 cmentarze żołnierskie nr 122 i 123 oraz odbudowaną Gontynę. Te pięknie zaprojektowane i odremontowane miejsca pochówku powstały ku pamięci a żywym ku przestrodze.       To tutaj 2 V 2015 r. odbyły się centralne uroczystości patriotyczne z okazji 100-lecia Bitwy pod Gorlicami. Historię bitwy o Wzgórze Pustki oraz późniejsze wydarzenia z nią związane opowiedział nam mgr Edward Mazur – nauczyciel Szkoły Podstawowej w Biesnej, autor książki pt. „Gmina Łużna w czasie I wojny światowej”. W hołdzie poległym żołnierzom zapaliliśmy znicze                                  .7 8 6 5
  3. Miasteczko Galicyjskie – 8 października wybraliśmy się do Nowego Sącza do filii Sądeckiego Parku Etnograficznego – „Miasteczka Galicyjskiego”. Zwiedziliśmy rekonstrukcję zabudowy małomiasteczkowej, dawnej prowincji monarchii austro-węgierskiej z przełomu XIX i XX wieku. Obejmuje ona niewielki plac rynkowy i pierzeje. Poznaliśmy tradycyjnie urządzone wnętrza o różnych funkcjach, wzorowane nażyciu mieszkańców małych miasteczek galicyjskich.IMG_0832 IMG_0836 IMG_0837 IMG_0839

Koleżeńskie spotkanie w Lipinkach

14 kwietnia autobusem kursowym pojechaliśmy do Lipinek. Znajduje się tam Sanktuarium Matki Bożej Wniebowziętej.                                                                                                 Zwiedzanie rozpoczęliśmy od starego kościoła , w którym o historii lipińskiego sanktuarium oraz cudownej figury matki Bożej Lipińskiej opowiedzieli nam wiceprzewodniczący SEiR w Lipinkach – kol. Aleksander Szary oraz emerytowana dyrektor gimnazjum – kol. Danuta Opałka. Mimo deszczowej pogody nie czuliśmy chłodu, gdyż zostaliśmy poczęstowani ciepłą herbatą, kawą i ciasteczkami przygotowanymi przez żonę kol. Szarego i kol. Opałko. Spotkanie zakończyliśmy zwiedzaniem nowej świątyni Sanktuarium, w której znajduje się cudowna figura Matki Bożej Lipińskiej. wizyta w Lipinkach. wizyta w Lipinkach – zdjęcia

Spotkanie rejonu

17 maja 2016 r. w Domu Nauczyciela w Gorlicach odbyło się spotkanie przewodniczących Sekcji Emerytów i Rencistów z rejonu Nowy Sącz (Gorlice, Biecz, Lipinki, Grybów, Nowy Sącz, Stary Sącz, Zakopane, Nowy Targ, Jodłownik, Limanowa, Muszyna). W spotkaniu uczestniczyli również wiceprzewodniczący Małopolskiej SEiR z Krakowa – kol.kol. Anna Jasica i Zbigniew Makulec, a także prezesi naszego Oddziału ZNP – Andrzej Pabis i Augustyn Mróz oraz członkowie zarządu SEiR w Gorlicach. W czasie rozmów przy kawie zebrani dzielili się informacjami na temat działalności sekcji, osiągnięciami i problemami. Uczestnicy spotkania zwiedzili Muzeum PTTK w Gorlicach, gdzie o historii regionu opowiedziała im pani Katarzyna Liana – kustosz muzeum. Szczególną uwagę zwróciła na fakty związane z Bitwą Gorlicką – makieta, obrazy, wystawa czasowa eksponowały walki toczone o Wzgórze Pustki 2 V 1915 r. oraz historię i losy cmentarza wojennego nr 123 Łużna – Pustki, jednej z największych nekropolii na Ziemi Gorlickiej. Mimo nie najlepszej pogody obejrzeliśmy panoramę Gorlic         z wieży ratuszowej (prowadzi na nią 150 schodów), na którą zaprowadził nas kol. Augustyn Mróz – radny Rady Miasta Gorlice. Widoki ubogacił ciekawymi opowieściami z historii miasta i okolic oraz z działalności ZNP na terenie Gorlic. Spotkanie zakończyło się wspólnym obiadem w ZSZ i wręczeniem gościom pamiątek z pobytu w Gorlicach.